Φροντιστήριο “ΝΕΟ”: Σχολιασμός των θεμάτων του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας-Λογοτεχνίας

Ο φιλόλογος – εκθεσιολόγος  Κούνος Λουκάςαπό το Νέο Φροντιστήριο σχολιάζει τα σημερινά θέματα.

Χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες τα φετινά θέματα στα οποία καλούνται να διαγωνιστούν οι υποψήφιοι στις Πανελλαδικές εξετάσεις.

Αν και δεν υπάρχει υποχρεωτικά σύνδεση των θεμάτων με την επικαιρότητα, φέτος η σύνδεση είναι αισθητή. Το θέμα της έκθεσης αφορά στο «βιβλίο» ως επιλογή για την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου. Οπότε, την πρώτη χρονιά που συνεξετάζεται το μάθημα της Λογοτεχνίας, μόνο έκπληξη δεν συνιστά η επιλογή του «βιβλίου» ως θεματική ενότητα. Επίσης, φέτος που οι υποψήφιοι κλήθηκαν λόγω «καραντίνας» να διαχειριστούν τον χρόνο τους δημιουργικά, η επιλογή ενός καλού βιβλίου ανήκε στις προτάσεις προς τα παιδιά.

Τα θέματα είναι σε πλήρη συμφωνία με την γραμμή των πρότυπων διαγωνισμάτων που είχε δώσει το Υπουργείο. Επομένως, η επιλογή τριών κειμένων, οι εκφωνήσεις των ασκήσεων, η «εναλλακτική» εκδοχή περίληψης, αλλά και το όριο των 350 λέξεων για την έκθεση, δεν προκαλούν καμία έκπληξη. Στο θέμα της έκθεσης, οι μαθητές καλούνται να καταθέσουν τις απόψεις τους σε πιο εμπειρικό – βιωματικό ύφος, όπως επίσης είχε προταθεί φέτος.

Υλικό για την επιχειρηματολογία προκύπτει και από τις τρεις τάξεις του Λυκείου, από τις ενότητες που αφορούν στο βιβλίο, αλλά και στον ελεύθερο χρόνο και την αξιοποίησή του. Το 2009 ήταν η τελευταία χρονιά που είχε ζητηθεί ξανά από  τους υποψηφίους του Γενικού Λυκείου να γράψουν έκθεση για το «βιβλίο».

Ως προς τα θέματα των παιδιών που διαγωνίζονται με το παλαιό σύστημα, οι εκφωνήσεις των ασκήσεων ακολουθούν την «γραμμή» των προηγούμενων ετών, τόσο ως προς τις ασκήσεις, όσο και το θέμα της έκθεσης. Και εδώ το θέμα αφορά στο «βιβλίο» και μάλιστα ακολουθεί την προσφιλή επιλογή της επιτροπής για το Β’ ερώτημα, που συνδέει την εκάστοτε κεντρική έννοια (εδώ «βιβλίο») με το σχολείο και την εκπαίδευση.

 

Ευχόμαστε επιτυχία στα παιδιά που διαγωνίζονται και καλή συνέχεια στις εξετάσεις τους!