Το άγχος του αποχωρισμού του παιδιού στην πρώτη δημοτικού

Αυτό ήταν λοιπόν… καλοκαίρι, διακοπές και ανεμελιά έλαβαν τέλος. Μια καινούρια σχολική χρονιά ξεκινάει γεμάτη υποσχέσεις και προσδοκίες από τους γονείς που ενθαρρύνουν όλο και περισσότερο τα παιδιά τους να είναι επιμελείς και καλοί μαθητές.

Για κάποιους μαθητές το σχολείο είναι μια γνώριμη εμπειρία, για κάποιους άλλους όμως και δη για τους μαθητές της Α δημοτικού είναι μια διαδικασία άγνωστη που τους προκαλεί άγχος καθώς αναγκάζονται για πρώτη φορά να αποχωριστούν τη σιγουριά και την ασφάλεια της οικογενειακής εστίας.
Ωστόσο, άγχος δεν επικρατεί μόνο από τη πλευρά των υποψήφιων μαθητών αλλά και από τη πλευρά των γονέων. Οι γονείς ανησυχούν για τη καινούρια πραγματικότητα που θα αντιμετωπίσει το παιδί τους και από νωρίς προσπαθούν να το καθησυχάσουν για το νέο ρόλο που θα αναλάβει. Παρ’ όλα αυτά, το σχολείο δεν είναι ο πρώτος αποχωρισμός από το γονέα. Ουσιαστικά πρόκειται για τον δεύτερο, καθώς έχει προηγηθεί ο παιδικός σταθμός και το νηπιαγωγείο. Οι πρώτες μέρες ελλοχεύουν ένα βαθμό δυσκολίας καθώς το παιδί προσπαθεί να συνηθίσει τον νέο χώρο, τους κανόνες του σχολείου και τους άγνωστους ανθρώπους που θα γνωρίσει και θα πρέπει να υπακούσει όπως π.χ ο δάσκαλος. Συγχρόνως όμως αισθάνεται και χαρά για την καινούρια εμπειρία της καθημερινότητάς του, τους καινούριους φίλους που γνωρίζει και τα ομαδικά παιχνίδια που συμμετέχει.
Συνάμα νέοι ρόλοι και νέα συναισθήματα διαδραματίζονται με την είσοδο του παιδιού στην εκπαίδευση. Οι γονείς αισθάνονται περήφανοι που το παιδί τους με αργούς και σταθερούς ρυθμούς μπαίνει σε ένα πρόγραμμα που μαθαίνει την υπακοή, το σεβασμό αν και είναι φυσιολογικό να τους κυριεύει μερικές φορές το άγχος για το αν θα τα καταφέρει με τα μαθήματα, αν θα μπορέσει να κάνει καινούριους φίλους ή αν θα του αρέσει το περιβάλλον του σχολείου. Ωστόσο ξεπερνώντας το αναγνωριστικό διάστημα που επιβάλλεται αρχικά, το παιδί έχει την ευκαιρία από τη πρώτη στιγμή να ανοίξει τους ορίζοντές του και να κοινωνικοποιηθεί ερχόμενο σε επαφή με τους συμμαθητές του είτε μέσω του μαθήματος είτε μέσω του παιχνιδιού. Παύει λοιπόν να δρα σαν μονάδα και λειτουργεί πλέον με τους κανόνες της ομάδας.
Επιπλέον κύριο μέλημα των γονέων είναι να έχουν άκρως θετική αλλά ρεαλιστική στάση απέναντι στο σχολείο ώστε να παίρνει το παιδί το σωστό παράδειγμα και τα απαιτούμενα θετικά μηνύματα που θα το καθησυχάσουν. Λίγες μέρες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς κάντε μια συζήτηση με το παιδί σας για τη δική σας πρώτη μέρα στο σχολείο, ενημερώστε το για το τι θα συναντήσει πάνω-κάτω, επιδιώξτε να του δείξετε από πριν το χώρο του σχολείου για να μην συναντήσει κάτι άγνωστο ή τρομάξει με το μέγεθος του σχολείου και ακόμα καλύτερα κάντε όλες τις απαραίτητες αγορές και ετοιμασίες για τη σχολική τσάντα μαζί του, γεγονός που θα το χαροποιήσει ιδιαίτερα καθώς θα αισθανθεί ασφάλεια και ενδιαφέρον για τη καινούρια αρχή που κάνει.
Ενδεικτικά κάποιες οδηγίες για τη πρώτη ημέρα του παιδιού στο σχολείο θα μπορούσαν να είναι οι εξής: α) δώστε του χρόνο το πρωί να ετοιμαστεί με την ησυχία του, β) σε καμία περίπτωση μη του δείξετε και μην του μεταδώσετε το άγχος σας, γ) συνοδέψτε το παιδί στο σχολείο, αποχαιρετήστε το με ένα γλυκό φιλί και αποχωρήστε εφόσον βεβαιωθείτε ότι το παιδί δεν κλαίει και δεν είναι στεναχωρημένο, δ) και τέλος μην ξεχάσετε κατά την επιστροφή του στο σπίτι να το επαινέσετε για την γενναία του πράξη ενώ μην παραλείψετε να το ρωτήσετε πώς του φάνηκε το σχολείο, τι έκαναν τη πρώτη μέρα και πώς αισθάνεται δείχνοντάς του το απεριόριστο ενδιαφέρον σας.
ΚΑΘΕ ΑΡΧΗ ΚΑΙ
ΔΥΣΚΟΛΗ! ΚΑΛΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ

Ψυχολόγος