Ο μετασχηματισμός των μεταφορών μετατρέπει την Ελλάδα σε παγκόσμιο κόμβο

Ο μετασχηματισμός του μεταφορικού κόσμου της χώρας είναι τόσο εμφανής που οι εξελίξεις γύρω από αυτόν είναι ραγδαίες. Αν γυρίσουμε το χρόνο 5 χρόνια πίσω θα βλέπαμε ότι τα πάντα κινούνταν με βάση το Δημόσιο χαρακτήρα που είχαν όλοι σχεδόν οι φορείς με ελάχιστες εξαιρέσεις.

Το 2017 μας αποχαιρετά και το 2018, μπαίνει σε ένα τελείως μεταμορφωμένο τοπίο με παίκτες από την αγορά και ενίοτε την παγκόσμια και οι κινήσεις τους θα καθορίσουν την εξέλιξη της χώρας ως ένα από τα μεγάλα παγκόσμια μεταφορικά hub.

Τι έχουμε σήμερα; Ιδιωτικό το λιμάνι του ΟΛΠ, με την ανάπτυξη του κάθε χρόνο να είναι συνεχής και αδιάλειπτη έχοντας στο τιμόνι τους Κινέζους της COSCO, σε λίγες μέρες ιδιωτικό το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με μπροστάρη την πολυεθνική (Γαλλική όμως) εταιρεία CMA, ιδιωτική την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τους Ιταλούς της FSI να επιδιώκουν να μετατρέψουν την “βαριά” πάλαι ποτέ δημόσια εταιρεία σε ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό μεταφορικό φορέα, ιδιωτικά 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια υπό την Fraport να επενδύσει περισσότερα από 400εκατ.ευρώ για την μεταμόρφωση τους σε σύγχρονα, φιλικά, αποδοτικά εμπορικά, αεροδρόμια, οκτώ ιδιωτικούς αυτοκινητόδρομους (ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ, ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ, ΜΟΡΕΑΣ, ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ, ΝΕΑ ΟΔΟΣ, ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΔΟΣ, ΓΕΦΥΡΑ) που έχουν επενδύσει μακροπρόθεσμα στην εξέλιξη των μεταφορικών μεταφορών και ηγούνται από μεγάλους Ελληνικούς και Ευρωπαϊκούς τεχνικούς ομίλους (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ, INTRAKAT, VINCI, HOCHTIEF κ.α.), φυσικά το ιδιωτικό Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος κάτω από την ηγεσία του Καναδέζικου Fund που από τότε που ανέλαβε το ΔΑΑ ζει συνεχή αύξηση στην επιβατική του κίνηση, σπάζοντας τα δύο τελευταία χρόνια τα προσωπικά του ρεκόρ.

Σε αυτή τη μεταμορφωμένη μεταφορική αγορά η Ελλάδα έχει την ελπίδα ότι οι συσσωρευμένες επενδύσεις των παραπάνω παικτών και η θέληση τους για ανάπτυξη και κέρδη, μπορεί να παρασύρει θετικά τη χώρα και να την βοηθήσει να μετατραπεί σε αυτό που είναι ανέκαθεν γεωγραφικά, ένα μεταφορικό κόμβο ανάμεσα σε 3 Ηπείρους.

Αυτό που ξεκίνησαν τρομερά επιτυχημένα οι Κινέζοι στον Πειραιά, που από ένα μεσαίο Ευρωπαϊκό λιμάνι σήμερα κάνει ράλλυ στην κορυφή, μπαίνοντας σφήνα σε παραδοσιακές δυνάμεις όπως το Αμστερνταμ ή το Αμβούργο, πλέον μπορεί να συνδυαστεί με το ευρύ δίκτυο κλειστών αυτοκινητόδρομων, τα υπό ανανέωση Περιφερειακά Αεροδρόμια και τον υπό μεταμόρφωση σιδηρόδρομο. Εδώ θα σταθούμε επίσης καθώς πλέον εκτός από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουμε επίσης δύο παίκτες που φιλοδοξούν να πάρουν μέρος στο “πάρτυ” από την αναμενόμενη γιγάντωση της πίτας στις εμπορευματικές μεταφορές.

Αυτό που φαίνεται με λίγα λόγια να έχει συμβεί είναι ότι έχουν ελευθερωθεί δυνάμεις και κάτω από την ελεύθερη αγορά και τους σκληρούς αλλά αποδοτικούς κανόνες της, μπορεί να δώσει στην χώρα ένα σημαντικό πλεονέκτημα, εκείνο του διαχειριστή των Διηπειρωτικών Ευρωπαϊκών μεταφορών.

Η μετατροπή της χώρας σε παγκόσμιο μεταφορικό κόμβο δεν είναι ουτοπία ή ευσεβής πόθος. Είναι μία ρεαλιστική πραγματικότητα που αν δουλευτεί με μεθοδικότητα μπορεί να αποτελέσει ένα νέο δυνατό κρίκο σε μία βιώσιμη διαρκή ανάπτυξη της χώρας και να συμβάλει δραστικά στη μείωση της απασχόλησης.

Τελευταίος αλλά ίσως πιο καθοριστικός παράγοντας είναι τα Logistics. H απουσία μεγάλης κλίμακας Εμπορευματικών Πάρκων ήταν στη βάση της λογική ενός γραφειοκρατικού, ολιγαρκούς δημόσιου τομέα που δεν αναζητούσε ευκαιρίες αλλά συντήρηση. Με την νέα εικόνα των περιουσιακών στοιχείων σε πολλαπλά δίκτυτα μεταφορών, τα logistics μπορούν να αναπτυχθούν ραγδαία συμβάλλοντας σε συνεργασία με τα δίκτυα αυτά στην ενδυνάμωση της θέσης της χώρας στον Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο χάρτη.

Όλα αυτά δεν σημαίνουν την απουσία του Κράτους, μην απατάσθαι. Αντιθέτως με την στήριξη, την διαρκή επιτήρηση και εξέλιξη των διεργασιών που διέπουν τις μεταφορές, το Κράτος σε συνεργασία με όλους αυτούς τους νέους παίκτες μπορεί να προσδώσει υπεραξία ενώ η εξέλιξη των μεταφορικών υποδομών είναι επιβεβλημένη.

Το Νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι, τα συμπληρωματικά έργα στο δίκτυο αυτοκινητόδρομων και το οραματικό πλάνο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας είναι ακόμα ένα εργαλείο στα χέρια του μεταφορικού κόσμου της χώρας, που με τις κατάλληλες πολιτικές και τις απαραίτητες συνθήκες είναι δεδομένο ότι θα γίνει πυλώνας της οικονομίας της χώρας για τα χρόνια που έρχονται.

Νίκος Καραγιάννης – ypodomes.com