1ο Γενικό Λύκειο Αιγίου: Πλους στην ιστορία και μαγικό ταξίδι στον χρόνο με την τριήρη «Ολυμπιάς»

Την Κυριακή 23 Ιουνίου 2019, οι καθηγητές ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΣΠΑΝΟΣ ΗΛΙΑΣ και ΠΟΤΑΜΙΤΗΣ ΣΠΥΡΟΣ μαζί με τους μαθητές ΜΠΑΣΤΟΓΙΑΝΝΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ, ΜΕΛΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ, ΠΑΓΩΝΗ ΑΝΝΑ ΛΥΔΙΑ, ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ ΜΑΡΙΑ, ΚΑΙΑΦΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ, ΚΑΙΑΦΑ ΜΑΡΙΑ, ΔΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΝΙΚΟΛΙΝΑ, ΜΙΧΑΛΟΥ ΒΑΡΒΑΡΑ, ΝΤΟΝΤΑΙ ΕΛΕΝΗ, ΟΡΤΕΝΤΖΙΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΑΡΓΥΡΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΥ ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΥΔΙΑ, ΜΠΑΛΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ και ΑΒΡΑΜΗ ΗΛΙΑΝΝΑ, επισκεφτήκαμε το Φαληρικό Όρμο όπου πραγματοποιήθηκε ένας από τους προγραμματισμένους πλους της τριήρους «ΟΛΥΜΠΙΑΣ».

Η τριήρης «Ολυμπιάς» είναι ένα λειτουργικό αντίγραφο αθηναϊκής τριήρους του 5ου αιώνα π.Χ. Ξεκίνησε να κατασκευάζεται στην Ελλάδα τον Μάιο του 1985 και περατώθηκε τον Ιούλιο του 1987, στο πλαίσιο προγράμματος πειραματικής αρχαιολογίας, με βάση τις έρευνες του ιστορικού J.S. Morrison και του ναυπηγού J.F. Coates, με τη χρηματοδότηση του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Τα πρώτα έτη η τριήρης χρησιμοποιήθηκε για πλόες στο πλαίσιο εκτέλεσης δοκιμών ώστε να καθοριστούν τα χαρακτηριστικά πλεύσης της (ταχύτητα, ελκτικά στοιχεία, η αντοχή της, κλπ.), να γίνουν κατανοητές οι συνθήκες διαβίωσης του προσωπικού της, καθώς επίσης και να κατανοηθεί πληρέστερα η τακτική που χρησιμοποιείτο κατά την μάχη. Έγιναν ταξίδια με ναυτικούς δόκιμους στα νησιά του Αργοσαρωνικού και το σκάφος επέτυχε αξιόλογες επιδόσεις απόστασης αλλά και ταχύτητας άνω των 9 κόμβων, μόνο με κωπηλασία! Εκτέλεσε στροφή πλοίου 180° σε χρόνο ενός μόνο λεπτού της ώρας και με τόξο μικρότερο των 2,5 μηκών του πλοίου.

Η τριήρης «Ολυμπιάς» μας περίμενε νωρίς το πρωί την Κυριακή πρυμνοδετημένη στον μικρό βόρειο προβλήτα του Άλσους Ελληνικής Ναυτικής Παράδοσης στο Παλαιό Φάληρο, δίπλα στο αντιτορπιλικό «Βέλος» και το καταδρομικό «Αβέρωφ». Ως ώρα απόπλου έχει ορισθεί η 10:00, ενώ ο πλους αναμενόταν να διαρκέσει περίπου μία ώρα. Γύρω στις 9:30 βρισκόμασταν στο σημείο ελλιμενισμού της Τριήρους ώστε να ενημερωθούμε επί θεμάτων ασφαλείας και κινήσεων του πλοίου.

Έπειτα από τις απαραίτητες διατυπώσεις, άρχισε η επιβίβασή μας επάνω στο πλοίο, ανά 10 άτομα σε πλήρη τάξη. Το πλοίο έχει 170 κουπιά. «Επανδρώθηκαν» μόνο οι υψηλότερες θέσεις θρανιτών και ζυγιτών, οι οποίες προσφέρουν και θέα στη θάλασσα σε αντίθεση με αυτές των θαλαμιτών πού είναι χωμένες στο κύτος του πλοίου, μόλις 40 εκατοστά ύψος από την ίσαλο γραμμή του πλοίου. Αν και κάποιοι σκεφτήκαμε ότι οι κωπηλάτες ήταν λιγότεροι του κανονικού και έτσι τίθετο θέμα ασφαλείας, στην πραγματικότητα αυτό δεν ίσχυε. Στην αρχαιότητα άλλωστε όταν οι καταστάσεις απαιτούσαν μακρινά ταξίδια με κωπηλασία, κωπηλατούσαν μισοί – μισοί εκ περιτροπής ώστε να υπάρχει διάστημα ξεκούρασης για όλους χωρίς το πλοίο να μένει ακίνητο.

Μετά την επιβίβαση και την τακτοποίηση στις θέσεις, δόθηκαν οι απαραίτητες οδηγίες προς ναυτιλλόμενους από τον ύπαρχο της Τριήρους και το ολιγομελές μόνιμο πλήρωμα, για την ασφαλή χρήση των κουπιών, τα παραγγέλματα, κλπ. και άρχισαν δοκιμαστικές κινήσεις κουπιών.

Αρχικά, όπως αναμενόταν, ο συντονισμός τόσων κωπηλατών ήταν δύσκολος και αρκετές φορές τα κουπιά χτυπούσαν μεταξύ τους. Σταδιακά πάντως, επιτεύχθηκε στοιχειωδώς συντονισμένη κίνηση στις δοκιμές και το πλοίο μας έλυσε κάβους και ανοίχτηκε στον Φαληρικό Όρμο με μόνη δύναμη πρόωσης τη μυϊκή δύναμη των κωπηλατών του! Συνοδεία ασφαλείας ήταν το πυροσβεστικό πλοίο του ΠΝ Β/Λ ΠΗΝΕΙΟΣ (Α450) καθώς και άλλα ταχύπλοα πλοιάρια. ‘Όσο προχωρούσε το πλοίο, στο ρυθμό που έδινε δια φωνής ο Κελευστής μας, ο συντονισμός γινόταν συνεχώς καλύτερος επιβεβαιώνοντας τις αρχαίες μαρτυρίες ότι παρά τον μεγάλο αριθμό μελών πληρώματος , η εκπαίδευσή τους ήταν εύκολη και μπορούσε να επιτευχθεί υψηλό επίπεδο ναυτικής ικανότητας σε λίγες εβδομάδες ή ακόμη και μέρες! Επίσης δεν διαπιστώθηκε κάποιο πρόβλημα με την απόσταση μεταξύ των κωπηλατών, αν και έστω 10-20 εκατοστά παραπάνω θα ήταν επιθυμητά.

Μετά από περίπου μια ώρα πλεύσης στο Σαρωνικό η τριήρης πήρε πορεία επιστροφής, με αισθητά καλύτερο συντονισμό από τον απόπλου. Γρήγορα εκτελέσθηκαν οι μανούβρες επαναδέτησης στον προβλήτα από το «έμπειρο» πια πλήρωμα, το οποίο ήταν κουρασμένο βέβαια, αλλά χαρούμενο και γελαστό στο σύνολο του από την ξεχωριστή εμπειρία που απόλαυσε.

Αποβιβαζόμενοι, είχαμε επίσης την ευκαιρία να επισκεφτούμε το πλωτό μουσείο του θρυλικού θωρηκτού “Αβέρωφ” και την κοσμοπολίτικη μαρίνα του Φλοίσβου. Γεμάτοι με πολλά θετικά συναισθήματα, επιστρέψαμε στην καθημερινότητα του Αιγίου, έπειτα από αυτό το μικρό ταξίδι στην Ιστορία!

Συνοψίζοντας, είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε τις ικανότητές μας στην κωπηλασία, στο συντονισμό αλλά και να ανταμειφτούμε από το αποτέλεσμα της συλλογικής προσπάθειας Ελλήνων και ξένων πολιτών που συμμετείχαν συνολικά στην πλεύση. Με την καθοδήγηση των υπεύθυνων του Πολεμικού Ναυτικού καταφέραμε να απολαύσουμε μια βόλτα στα νερά του Σαρωνικού! Καθόλου εύκολο να συντονιστούμε τόσα άτομα, κουραστήκαμε, ιδρώσαμε, ξεφυσήσαμε αλλά η συγκίνηση που νιώσαμε ήταν μεγάλη: κωπηλατήσαμε μια αρχαία Τριήρη! Η διάρκεια της όλης εκδήλωσης ήταν περίπου δυο ώρες και στο τέλος είχαμε τη δυνατότητα να ανέβουμε επάνω στο κατάστρωμα και να βγάλουμε φωτογραφίες. Οι υπεύθυνοι του Πολεμικού Ναυτικού μας υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό και μας άφησαν γενικά τις καλύτερες εντυπώσεις. Τόσο οι καθηγητές όσο και οι μαθητές του 1ου ΓΕΛ Αιγίου που συμμετείχαν ενθουσιάστηκαν και μάθανε την ιστορία της Τριήρους από πρώτο χέρι. Όλοι μας φύγαμε με τις καλύτερες εντυπώσεις, έχοντας ζήσει μια μοναδική εμπειρία που θα μας μείνει αξέχαστη!