Το σχέδιο του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου για μείωση των ρύπων

Πρόταση, σύμφωνα με την οποία από το 2030 το 75% των αστικών λεωφορείων να είναι ηλεκτρικά, αναμένεται να συζητηθεί και να ψηφιστεί από τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Το τι μέλλει γενέσθαι αναφορικά με τις μειώσεις εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από φορτηγά και λεωφορεία, προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αναμένεται να αποφασιστεί σε αυτήν τη συνεδρίαση του Ευρωκοινοβουλίου.

Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο έκθεσης της Επιτροπής Περιβάλλοντος προτείνει υψηλότερο στόχο (35%) από την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (30%) για τα νέα φορτηγά, με σκοπό τη μείωση των εκπομπών CO2 στην Ευρώπη ως το 2030, με μεσοπρόθεσμο στόχο το 20% ως το 2025.

Επίσης, οι κατασκευαστές οχημάτων θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι τα μηδενικής και πολύ χαμηλής εκπομπής ρύπων οχήματα -τα οποία εκπέμπουν τουλάχιστον 50% λιγότερους ρύπους- θα αντιπροσωπεύουν το 20% του μεριδίου πωλήσεων της αγοράς μέχρι το 2030, ενώ θα πρέπει να έχουν φτάσει ήδη στο 5% του μεριδίου της αγοράς μέχρι το 2025.

Το αξιοσημείωτο είναι ότι τα μέλη της Επιτροπής Περιβάλλοντος ενέταξαν και τα αστικά λεωφορεία στο πεδίο εφαρμογής της πρότασης, προτείνοντας το 50% των νέων λεωφορείων από το 2025 και το 75% από το 2030 να είναι ηλεκτρικά.

Ωστόσο χρόνο με το χρόνο, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως αυξάνονται, ενώ οι προβλέψεις για το μέλλον είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες (ως το 2040 το 35% των πωλήσεων αυτοκινήτων θα αφορά ηλεκτρικά αυτοκίνητα).

Η ηλεκτροκίνηση όμως δεν επηρεάζει μόνο τα Ι.Χ. αυτοκίνητα αλλά και τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Τα τελευταία χρόνια, ένας μεγάλος αριθμός πόλεων ανά τον κόσμο έχουν εντάξει στον συγκοινωνιακό τους στόλο τόσο λεωφορεία υβριδικής τεχνολογίας, όσο και αμιγώς ηλεκτρικά λεωφορεία.

Η πιο πρόσφατη είδηση έρχεται από το Λονδίνο, όπου ο δήμαρχος της πόλης ανακοίνωσε πως σε δύο χρόνια από σήμερα, τρεις επιπλέον λεωφορειακές γραμμές της Βρετανικής πρωτεύουσας θα χρησιμοποιούν μόνο ηλεκτρικά λεωφορεία. Για το σκοπό αυτό θα κατασκευαστούν 56 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία μέσω συνεργασίας της Βρετανικής ADL με την Κινεζική BYP.

Το Λονδίνο ήδη μπορεί να υπερηφανεύεται για το μεγαλύτερο στόλο ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ευρώπη, αφού διαθέτει περισσότερα από 2.500 υβριδικά λεωφορεία, ενώ ως τα μέσα του 2019 θα διαθέτει 170 πλήρως ηλεκτρικά λεωφορεία. Εκτός από τις γραμμές 46, 153 και 214 που θα «εξηλεκτριστούν» το 2019, η γραμμή 360 διαθέτει μόνο ηλεκτρικά λεωφορεία στο τέλος του 2017, ενώ θα ακολουθήσουν οι γραμμές 70 και C1 το 2018. Στους μακροπρόθεσμους στόχους του δημάρχου της πόλης είναι όλα τα λεωφορεία να εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους ως το 2037.

Το Λονδίνο δεν είναι όμως η μόνη ευρωπαϊκή πόλη όπου τα ηλεκτρικά λεωφορεία είναι πραγματικότητα. Πριν λίγους μήνες είδαμε ένα σύστημα ασύρματης φόρτισης υβριδικών λεωφορείων να δοκιμάζεται στη Σουηδία. Υβριδικά λεωφορεία χρησιμοποιούνται ήδη σε πόλεις στην Γερμανία, την Ισπανία, την Ουγγαρία, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία, ενώ μικρός αριθμός λεωφορείων χρησιμοποιείται (πειραματικά) στο Παρίσι, το Μιλάνο, τη Βιέννη και αλλού.

Όσον αφορά τα πλήρως ηλεκτρικά λεωφορεία, πέρα από το Λονδίνο όπου κυκλοφορούν ήδη περισσότερα από 50 οχήματα, μικρότερος αριθμός οχημάτων κυκλοφορεί σε Γενεύη, Μαδρίτη, Παρίσι, Τορίνο, Βαρσοβία και αλλού.

Ηλεκτρικά λεωφορεία και στην Αθήνα

Αν και αρκετά καθυστερημένα, σε λίγα χρόνια και η Αθήνα θα προστεθεί στη λίστα των πόλεων με ηλεκτρικά λεωφορεία. Συγκεκριμένα, στο στόλο του ΟΑΣΑ αναμένεται να προστεθούν 12 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, που θα είναι ανάμεσα στα 92 που θα αγοραστούν με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Αττικής (20 οχήματα μεσαίου μεγέθους, 60 οχήματα μεγάλου μεγέθους και 12 ηλεκτροκίνητα).

Αυτή την περίοδο ο διαγωνισμός βρίσκεται στη φάση της προετοιμασίας (σε εξέλιξη βρίσκεται για δεύτερη φορά διαγωνισμός για την συγγραφή των τεχνικών όρων του κύριου διαγωνισμού, αφού την πρώτη ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος), ενώ εφόσον δεν παρουσιαστεί κάποιο εμπόδιο, η προκήρυξή του αναμένεται μέσα στη χρονιά.

Πέρα όμως από αυτόν τον ευκαιριακό διαγωνισμό που από μόνος του σίγουρα δεν θα δώσει λύση στο πρόβλημα της παλαιότητας των λεωφορείων που κυκλοφορούν σήμερα στην Αθήνα, είναι αναγκαίο να υπάρξει και ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο για την αντικατάσταση των λεωφορείων και τρόλεϊ της Αθήνας, με νέα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένων και ηλεκτρικών.

Είναι χαρακτηριστικό πως από τα από τα 2.387 λεωφορεία που διαθέτει στα χαρτιά ο ΟΑΣΑ, πολλά είναι τεχνολογίας EURO II (πετρελαίου και πολύ επιβλαβή για το περιβάλλον): 172 από το 1988, 216 από το 1993, 70 οχήματα από το 1999, 139 από το 2000, 279  από το 2004,  220 από το 2009 κ.ο.κ.